Boost je hersenen!

Ben je student en heb je binnenkort examens? Pas je menu dan nu aan. Brainfood op het menu is geen garantie op slagen (je zult toch écht moeten studeren), maar het helpt je zeker een paar stappen vooruit. 

Vette vis
Zet je angst voor vet eventjes opzij, want onze hersenen kunnen niet functioneren op een super light dieet. Makreel, sardines, tonijn... deze vissoorten zijn allemaal rijk aan essentiële olie en omega-3. Wie te weinig van deze vetten binnenkrijgt, zal merken dat zijn of haar geheugen steeds minder goed werkt en loopt op lange termijn zelfs een hoger risico om de ziekte van Alzheimer te krijgen. Vette vis zorgt ervoor dat de neuronen in je hersenen beter functioneren.

Bosbessen
Je geheugen krijgt een enorme boost van deze superfood. Ze verbeteren trouwens niet alleen je geheugen, maar kunnen ook geheugenverlies omkeren. De bessen zijn namelijk in staat om cellen te regenereren. Als je elke dag een handje bosbessen eet, neem je leerstof sneller op en kun je dus efficiënter studeren.

Pompoenpitten
Wie elke dag een handje pompoenpitten eet, krijgt zeker de dagelijks aanbevolen hoeveelheid zink binnen, noodzakelijk voor de goede werking van je geheugen en logische denkprocessen.

Broccoli
Geef je brein een boost met broccoli, een goede bron van vitamine K. Uit onderzoek blijkt dan ook dat mensen die vaak broccoli eten, zeer goed scoren bij geheugentesten. Daarnaast bevat broccoli ook foliumzuur, een efficiënt hulpmiddeltje tegen een zwaar gemoed.
 
Avocado
Avocado is een goede bron van antioxidanten. De olie in avocado helpt om de zenuwcellen in je hersenen te beschermen en ze verbetert ook de spierkracht in je brein. Daarnaast zorgt avocado ook voor een goede doorstroming van het bloed en verlaagt het de bloeddruk, waardoor de hersenen maximaal kunnen functioneren.

Volkorengranen
Om ons goed te kunnen concentreren, hebben de hersenen een constante stroom van energie nodig.Volkorengranen zijn hiervoor het beste middel omdat ze hun suikers langzaam afgeven. Wit brood, pasta en rijst doen het omgekeerde: ze geven een korte boost van energie, maar daarna krijg je snel een energiedip.

Groene blaadjes
Boerenkool, savooikool, spinazie, spruitjes: ze bevatten allemaal immense hoeveelheden vitamine E dat je weerstand op peil houdt. Daarnaast zitten ze bomvol antioxidanten, die ervoor zorgen dat zenuwcellen in de hersenen minder snel afsterven.
  
Walnoten
Deze noten zien eruit als mini-hersenen en dat is niet toevallig. Ze bevatten enorm veel vitamine E, die je hersenen tiptop houden.
 
Pure chocolade
Voel je niet langer schuldig bij een kleine goesting in chocolade! Cacao verbetert je cognitieve functies en zorgt ervoor dat je vlotter kunt praten. Het heerlijke poeder verbetert ook de bloedtoevoer naar de hersenen. Daarnaast bevat chocolade ook een beetje cafeïne, waardoor je je beter kunt concentreren. Probeer het wel bij een klein stukje te houden, anders gaan de effecten teniet.

Pindakaas
Een zeer gezonde studentensnack is een plakje granny smith met een laagje pindakaas. Erg hongerstillend, maar ook een goede bron van gezonde vetten en vitamine E.