De comeback van vergeten groenten

De groentenafdeling in de supermarkt maakte de afgelopen jaren een grote transformatie door. Waar we ons vroeger beperkten tot groenten als prei, wortelen en selder, kiezen we nu weer voluit voor de zogenaamd vergeten klassiekers als pastinaak, aardpeer, rammenas, koolrabi en snijbiet. Het zijn de groenten die bij onze grootouders regelmatig op tafel kwamen, maar waarvan wij een beetje vergeten zijn hoe je ze kunt bereiden.

Pastinaak: deze witte wortel met licht zoetige, aardse smaak kun je bijna op dezelfde manier bereiden als gewone wortels, maar ze zijn iets minder hard van textuur. Pastinaak kun je roosteren in de oven (bv. als frietjes) of verwerken tot soep of puree, maar ze is ook lekker om rauw te eten (bv. geraspt in een slaatje).  

Aardpeer: deze grillig gevormde knolgroente lijkt op een aardappel, maar is glaziger van textuur en bevat minder zetmeel. De smaak is meer uitgesproken dan bij een aardappel. Schillen is een beetje lastig, maar als je ze in dunne plakjes snijdt kun je ze ook ongeschild gebruiken.

Gratin van aardpeer: beboter een grote ovenschaal en bestrooi met fijngesneden knoflook en verse tijmblaadjes. Was de aardperen grondig en dep ze droog. Snij ze (ongeschild) met een scherp mes of mandoline in dunne plakjes van max 0,5 cm. Schik deze in één of twee lagen dakpansgewijs in de schaal. Breng goed op smaak met peper, zout en nootmuskaat. Overgiet met een mengsel van gelijke delen volle room en melk tot alles net onder staat. Bestrooi met geraspte gruyère. Zet 45 à 60 minuten in een op 180°C voorverwarmde oven. Check met een mesje of de groenten gaar zijn.
-> Lekker met gebraden varkenshaasje, gegrilde biefstuk of gebakken schelvis/kabeljauw.

Rammenas: de smaak van deze langwerpige, zwarte wortel kun je een beetje vergelijken met die van radijzen. De beste manier om rammenas te verwerken, is om ze eerst te schillen en vervolgens rauw te gebruiken in slaatjes.

Koolrabi: deze ronde, groene knol moet je eerst schillen voor gebruik. De smaak is enorm fris, bijna zoals een appel. Je kunt de koolrabi in blokjes snijden en roosteren of koken, maar de smaak komt het best tot zijn recht in rauwe bereidingen.

Kerrieslaatje van koolrabi: Schil een koolrabi en snij in dobbelsteentjes van 1 cm doorsnede. Doe hetzelfde met een granny smith appel. Maak een dressing van 1 eetlepel mayonaise, 2 eetlepels zure room, 1 eetlepel citroensap en 1/2 theelepel kerriepoeder. Meng alles grondig en breng op smaak met peper en zout.
->Lekker als vegetarisch broodbeleg of als slaatje bij gegrilde kipfilet.

Snijbiet: de bladeren van snijbiet kun je een beetje vergelijken met spinazie. De smaak is iets aardser, met een ondertoon van rode biet. De stelen zijn dikker en hebben een langere bereidingstijd nodig dan de bladeren. De beste manier om snijbiet klaar te maken, is stoven in boter of olijfolie. Daarna kun je de blaadjes  zo als bijgerecht eten, of ze verder verwerken in bv. stoemp, soep of pastagerechten.