Koken met olijfolie

Olijfolie vind je doorgaans in twee soorten: extra vierge of ‘gewoon’ olijfolie. De eerste soort is de beste. De olie is afkomstig van de eerste persbeurt, bevat de meeste smaak en ook de beste stoffen.  De zuurtegraad is laag, wat de kwaliteit ten goede komt. Olie van latere persing is iets minder intens van smaak en ook minder zuiver. Ga je hiermee aan de slag in de keuken dan heb je niet de typische olijfoliesmaak. Daardoor is deze olie meer geschikt om te bakken dan om gerechten op smaak te brengen. Extra vierge olijfolie van goede kwaliteit heeft vaak een licht peperige smaak, die erg lekker is om slaatjes te pimpen. Je kunt er echter ook mee bakken of braden. Olijfolie en arachideolie zijn twee oliën die het meest geschikt zijn om te frituren, wokken, bakken en braden. Ze blijven stabiel en veranderen niet van samenstelling tijdens het verhitten. Ga echter nooit boven 200 °C want dan loop je het risico dat er schadelijke toxische stoffen vrijkomen of dat er transvetzuren gevormd worden en die zijn zeer slecht voor ons lichaam.

 

10 x lekker met olijfolie

  • Werk een gestoomd stuk vis juist voor het serveren af met een scheutje extra vierge olijfolie en wat grof zeezout.
  • Gewaagd, maar overheerlijk: serveer puur chocolade-ijs met een paar druppels extra vierge olijfolie en eventueel ook een paar korrels grof zeezout. Deze smaakcombinatie is een onverwachte voltreffer.
  • Maak gezonde frietjes. Snij aardappelen, zoete aardappelen of een harde knolgroente (pastinaak, peterseliewortel, raapjes) in frieten. Wentel ze in olijfolie en schik op een bakplaat. Zet ± 25 minuten in een op 180 °C voorverwarmde oven. Bestrooi daarna met zout.
  • Een basisvinaigrette die altijd lekker is: 1 deel citroensap, 3 delen olijfolie, peper, zout, fijngesneden rode ui en/of fijngesneden tuinkruiden.
  • Mediterrane groentedip: maak mayonaise met 1 eierdooier, 1 eetlepel mosterd en 2,5 dl extra vierge olijfolie. Breng verder op smaak met wat citroensap, gerookt paprikapoeder en fijngesneden knoflook. Geef er reepjes wortel, selder, radijzen en paprika bij.
  • Maak je eigen pesto. Hiervoor kun je allerlei kruiden gebruiken, eventueel zelfs een mengeling. Erg lekker is de combinatie van een handje bladspinazie, een bosje basilicum, een bosje bladpeterselie en enkele takjes koriander. Voeg een handje noten toe (pijnboompitten, hazelnoten…), een stuk parmezaan, een teentje knoflook, peper en zout. Giet hierbij een flinke scheut extra vierge olijfolie en mix glad. Perfect bij pasta, maar ook in soep of op de boterham met wat Italiaanse ham of kaas.
  • Een zeer eenvoudige, maar smaakvolle pastasaus: verhit een flinke scheut extra vierge olijfolie met een fijngesneden Spaans pepertje en een geperst teentje knoflook. Giet de spaghetti af en meng onmiddellijk met de olie. Werk af met peper, zout, een beetje fijngesneden bladpeterselie en geraspte citroenschil.
  • Maak een mediterrane aardappelpuree met olijfolie i.p.v. boter. Je kunt hier ook wat geraspte parmezaan aan toevoegen.
  • Maak zelf gekruide olijfolie. Voeg takjes tuinkruiden toe (bv. rozemarijn, dragon, dille) en/of specerijen als roze of zwarte peper, korianderzaadjes, gedroogde chilipepers of steranijs. Laat enkele dagen trekken en zeef de olie. De smaken van de kruiden en specerijen zijn dan opgenomen door de olie. Je mag verse kruiden niet in olie bewaren, want dan gaan ze schimmelen.
  • Leg zelf verse stukjes kaas (geitenkaas, mozzarella-bolletjes, feta) op in olie. Doe dit in een mooi weckpotje en voeg verse kruiden toe. Heel mooi om op tafel te zetten tijdens een lunch of picknick. De olie kun je achteraf gebruiken in een vinaigrette of pastasaus.