Restjes wegwerken

Het is vreselijk om eten weg te moeten gooien, maar helaas doen we het allemaal wel eens. Wie bewuster wil consumeren, moet een plan hebben. Start daarom bij je eigen koelkast. Zorg dat deze overzichtelijk ingedeeld is per voedselgroep (groenten & fruit, charcuterie, zuivelproducten, glazen potten). Check elke week, voordat je inkopen gaat doen, wat je nog in voorraad hebt. Doe hetzelfde met je voorraadkasten en je diepvries. Daarnaast is het belangrijk om slim om te gaan met restjes. Je kunt ze met een beetje creativiteit verwerken tot compleet nieuwe, overheerlijke gerechten.

Start de dag gezond met een smoothie. Alle groenten en fruit die hun beste tijd gehad hebben, verdwijnen genadeloos in de sapcentrifuge of blender. Voeg eventueel nog wat gember en verse kruiden toe.

Probeer elke week minstens één keer te improviseren met alles wat je nog in huis hebt, zonder nieuwe ingrediënten bij te kopen. Trek al je voorraadkasten open en kijk ook eens naar alles wat achterin staat. Je zult versteld staan wat je bv. kunt doen met een pak spaghetti, een blik tonijn, kappertjes en peterselie.

Maaltijdsalades zijn perfect om koelkast-restjes te verwerken. Dit zijn enkele overheerlijke combinaties:

  • sla, gekookte eieren, groene boontjes, gebakken aardappeltjes, blokjes Hollandse kaas
  • tomaten, rode uienringen, basilicum, olijven, broodcroûtons
  • komkommer, feta, zwarte olijven, salami, gekookte pasta

Restjes groenten verwerk je in een heerlijke minestrone of gemixte groentesoep. Hier kun je ook restjes aardappel in meemixen of je soep afwerken met gekookte pasta, rijst en/of verse kruiden.

Een groentetaart of quiche leent zich uitstekend voor talloze, overheerlijke combinaties:

  • broccoli, prei, spekjes
  • geitenkaas, paprikablokjes, courgette, tijm
  • witloof, zalm, gruyèrekaas
  • pompoen, chorizo, feta

Tijdens de wintermaanden is een stoemp erg dankbaar om restjes te verwerken. Je kunt je gekookte aardappelen combineren met een mengeling van andere, gare groenten, bv. raapjes, spruiten, spinazie, boontjes, boerenkool, zoete aardappel, wortelen of pompoen. Daarnaast kun je je stoemp nog pimpen met verse kruiden, olijven, kappertjes, kaas of blokjes spek.    

Zin in een restjes-lunch? Maak een geweldige omelet, helemaal gevuld met kleine stukjes champignon, ham, kaas, broccoli, spinazie en/of tomaten.

Bruschetta’s zijn het ideale aperitiefhapje. Toast sneetjes oudbakken brood en bedruppel met olijfolie. Beleg ze vervolgens met kleine blokjes tomaat, kaas, ansjovis, ham of andere charcuterie, … Alles wat je nog hebt liggen.

De diepvries moet je beste vriend zijn en geen kerkhof van gerechten die je na een jaar toch moet weggooien. Label álles en vermeld steeds de datum. Enkele nuttige restjes om in te vriezen zijn:

  • karkas van kip (je kunt het nadien afkoken tot bouillon)
  • spaghettisaus (zelfs de kleinste hoeveelheid: eventueel nog te gebruiken als pizzatopping of voor toast bolognaise)
  • stukjes bladerdeeg (rol er langwerpige reepjes van, bestrooi met parmezaan en bak in de oven, heerlijk bij het aperitief)
  • bewaar een hersluitbare zak met zogenaamd ‘groenteafval’ in de diepvries (stronk van een broccoli, de bovenste groene bladeren van prei, de voet van selder). Als de zak vol is, kun je er een heerlijke groentebouillon van maken.
  • een teveel aan verse kruiden kun je invriezen in ijsblokjes of olijfolie en ze later in kleinere porties toevoegen aan je gerechten.