Speedy koken in 10 minuten

Een gezonde, lekkere maaltijd uit je mouw schudden in ongeveer tien minuten? Dat lukt toch alleen als je een grote chef bent én een koelkast vol ingrediënten ter beschikking hebt? Bij Alvo denken we daar anders over. 

 

Italiaans stoofpotje met eieren (voor 4 personen)

Fruit een fijngesneden ui in olijfolie en voeg een blikje gepelde tomaten toe. Breng aan de kook en voeg dan telkens een handje olijven, gedroogde tomaten, artisjokken, gegrilde paprika’s en/of courgettes toe (uit een bokaaltje). Roer goed en breng op smaak met peper, zout, paprikapoeder en oregano. Maak 4 ‘kuiltjes’ in de pan en breek hierin telkens een ei. Zet het deksel op de pan en laat nog even garen. Werk af met fijngesneden bladpeterselie of koriander. Geef er stokbrood bij.

 

Nasi goreng (voor 4 personen)

De volgende keer als je een gerecht klaarmaakt met rijst, kook dan de dubbele hoeveelheid. De overgebleven rijst kun je de volgende dag gebruiken.

Verhit een flinke scheut arachideolie in de wok en roerbak hierin een fijngesneden prei en een paar plakjes ham die je ook hebt fijngesneden. Voeg 4 koppen gekookte rijst toe en roer goed. Voeg een kop diepvrieserwten toe en roer opnieuw. Breek hierover 2 à 3 eitjes en blijf roeren tot ze gestold zijn.

 

Pasta met knoflook en chili (voor 4 personen)

Breng water aan de kook met de waterkoker. Giet in een diepe pan, voeg een eetlepel zout toe en kook hierin een pak cappellini (dunne spaghetti). Zet intussen een braadpan op het vuur en giet hierin een bodem olijfolie. Zet op een laag vuurt en verkruimel er een gedroogd chilipepertje in. Pers er vervolgens een teentje knoflook in uit. Roer en laat opwarmen zonder de knoflook te verbranden. Giet de spaghetti af en meng met de olie. Werk af met fijngesneden bladpeterselie en geraspte citroenschil.

 

Spinaziepuree met fish sticks (voor 4 personen)

Laat een pak diepvriespuree en een pak diepvriesspinazie met room op voorhand ontdooien. Meng in een kookpot tot spinaziepuree en laat goed warm worden. Bak intussen 12 fish sticks in een pan of de oven. Serveer.

 

Scampi’s met knoflookbrood (voor 4 personen)

Laat een pak scampi’s op voorhand ontdooien. Dep goed droog. Bak 2 kant-en-klare knoflookbroden af in de oven. Verhit een scheut olijfolie in een pan en bak de scampi’s. Voeg een potje kant-en-klare tomatensaus (geen gepelde tomaten) toe en laat even doorkoken. Open een pak voorgewassen salade en bedruppel met olijfolie. Serveer de scampi’s met het knoflookbrood en de salade.

 

Smakelijke hotdogs (voor 4 personen)

Bak 4 chipolataworstjes. Verwarm een blik zuurkool. Snij 4 piccolo’s open en doe hierop een laag zuurkool en een chipolataworstje. Werk af met gefrituurde uitjes (kant-en-klaar), een plakje augurk, mosterd en ketchup.

 

Toast met avocado, ei en spek (voor 4 personen)

Kook 4 eieren net niet hard (± 8 minuten), pel ze en snij in kwartjes. Bak 8 plakjes ontbijtspek krokant. Snij intussen 4 dikke sneden brood af en toast ze. Snij 2 avocado’s in plakjes. Beleg het brood met avocado, ei en spek. Werk af met rucola, balsamicosiroop en olijfolie. Breng op smaak met grof zout en zwarte peper.

 

Salade niçoise (voor 4 personen)

Kook 4 eieren gedurende 8 minuten, pel ze en snij in kwartjes. Snij een ijsbergsla in reepjes. Open een bokaal groene boontjes en giet ze af. Voeg toe aan de sla. Snij een rode paprika in blokjes en voeg toe. Open een blik tonijn, laat uitlekken en voeg toe. Werk af met de eieren en zwarte olijven. Bedruppel met olijfolie en citroensap. Breng op smaak met zwarte peper en grof zout.